Moral

Har haft litteratur-seminarium idag med den nybildade forskargruppen och artikeln för dagen var "Economics: A moral science because persons matter more than things"! Galet intressanta diskussioner! Vad är egentligen moral, kan forskning vara moralisk rätt, vad är omoralisk forskning, vem bär det moraliska ansvaret? Är det producenterna eller konsumenterna som bör ta det moraliska ansvaret? Här sitter lite principen i att tjäna pengar, skulle det inte finnas någon efterfrågan skulle det inte säljas, men skulle det inte finnas att köpa skulle det förmodligen inte finnas någon efterfrågan heller. I dagens samhälle skapas efterfrågan lätt av företag och individer... Jag ställer mig lite lätt frågan huruvida det är jag som upptäcker att jag har ett behov och köper för att mätta detta behov eller om jag blir lite hjärntvättat och blir påprackad ett behov eftersom ett företag funnit en lösning???

Moral är för mig ett viktigt men svårt ämne! Vart börjar och vart slutar ansvaret för moraliskt handlande?! Oavsett hur jag agerar, hur jag vinklar min forskning eller överhuvudtaget vad jag gör så kommer folk alltid att kunan vinkla detta till det håll som passar dem. Konsumentperspektiv eller företagsperspektiv? - spelar detta någon roll när det förmodligen ändå är företagen som kommer ta del av forskningen till större utsträckning än gemene man och därför kunna använda informationen (oavsett perspektiv) för sin egen agenda, moralisk eller omoralisk. Svårt.. mycket svårt! Oavsett hur moraliskt man själv handlar kan man ändå råka ut för omoraliska handlingar gentemot sig själv. Hur kan detta tacklas? Varför agerar människor och företag omoraliskt? Är det ett försök att sko sig själv till varje pris eller är individerna och företagspamparna helt enkelt för blinda för vad omoraliskt handlande är?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback