Verkligheten

Som synes är verkligheten aldrig riktigt som den ter sig vara vid ett första ögonkast! Det människor säger och så som de handlar går inte alltid hand i hand, vilket ibland är helt förståligt.. Ibland kan synen på sig själv och sina "stated preferences" vara en bild av hur personen önskar att denna skulle göra i en situation. Dennes "revealed preferences" å andra sidan är någonting helt annat! Det kan i mångt och mycket stå i direkt motsats till "stated preferences". När jag tänker allt närmare på dessa begrepp och hur jag i delstudie två skall undersöka hur stated och revealed preferences påverkar en människa förundras jag över hur ofta jag stött på problematiken! Så många gånger som människor säger någonting till mig, påstår att de gör på ena sättet och vill dittan eller dattan och sedan går de runt och beter sig i exakt motsats till den målbild de själv målat upp. Varför?? Hur kan det komma sig att människor inte tenderar att hålla sig till sin målbild eller iallafall i närheten av den utan istället gör precis tvärtemot?! Hur skall jag kunna mäta detta i min studie?... Jag brottas med metoder, tankar och hypoteser!

Kommentarer
Postat av: Martin

Vad är det som ska mätas? Avståndet mellan stated och revealed, andelen fall där revealed skiljer sig från stated, statistisk skillnad mellan stated och revealed i antal fall för olika avstånd mellan de två? Det verkar ju som en intressant utmaning och väldigt svårt att göra mätbart med "normala" metoder och enheter.

Postat av: Elin

det är konsumenters revealed och stated preferences vad gäller val av dagligvarubutik som skall mätas. Skillnaderna mellan hur konsumenter säger att de skulle agera när de ställs inför fiktiva val.. samt en uppföljning på hur de faktiskt agerade i verkligheten.. men som du påpekar är det en intressant utmaning.. svårt att hitta en bra metod.. men det ska nog gå! Skam den som ger sig! ;)

2009-07-06 @ 13:54:48
URL: http://meontheinside.blogg.se/
Postat av: Martin

Om konsumenterna som följs är medvetna om frågeställningen är ju risken stor att de påverkas - det blir nästan lite Schrödingers katt av det hela. Antingen frågar du före vad de tänkt göra och då har de berättat för någon vad deras val är vilket ökar risken för att revealed ska bli detsamma som stated, eller så frågar du efteråt och då kommer de att säga att stated var detsamma som revealed antingen för att de inte tänker på eller inte kommer ihåg att de hade andra funderingar i utgångsläget, eller för att de inte vill framstå som velpottor.

2009-07-06 @ 15:29:07
URL: http://www.bilgalning.se/
Postat av: Elin

tell me about it! Det är inte alltför lätt att komma ifrån dessa svårigheter. Kan fungera om uppföljningen sker en tid senare, så konsumenterna inte riktigt kommer ihåg hur de svarade tidigare.. men som sagt.. kräver noga planering och tanke så det inte blir fel.. men jag hittar nog en lösning =)

2009-07-06 @ 20:18:02
URL: http://meontheinside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback