Fokus

Idag blir en stor producerar dag! Dags att sätta "the final touches" på min avhandlingsplan så idag är det fokus som gäller. Den ska ju lämnas in imorgon så egentligen har jag ju lite tid då också men jag tänkte att jag skulle vara klar idag, läsa igenom ikväll och sedan skicka in i princip direkt imorgon!

Trots ihärdig sysselsättning igår försvann inte klumpen i magen som säger att något är galet! Tycker inte om denna känsla och jag hoppas att jag blir bevisad motsatsen! Vet inte vad som skall göras annars..... Jag blev iallafall klar med det jag kunde göra på lilla projektet igår...Nice! Det blev så bra så! Ska bara fixa det sista på vägen hem från jobbet idag sen så är allt redo! Sweet! =)

Vaknade inatt med en tanke som inte ville släppa.

Hur skulle ni definiera en stark person? (alltså mentalt stark) Är det kanske en individ som ser positivt på alla motgångar, någon som inte bryr sig om eländigheter som händer eller någon som omfamnar eländigheterna för att fundera kring allt och sedan försöka lära av situationen och gå vidare? Är det en person som bryter ihop för att sedan bita ihop och gå vidare eller kanske en person som inte bryter ihop alls?? Är en stark person en sådan som inte visar några känslor eller den som har känslorna på utsidan?

Har många gånger fått höra - "Elin, du är så stark! Förstår inte att du orkar!" Men vad betyder dessa ord egentligen? Vad är egentligen en stark person och är det egentligen något positivt eller negativt?! Kanske beror det på situation och individ. Ibland kan styrkan vara som en mur men är det då egentligen en genuin styrka eller är det en fasad? Jag har sett fasader av starka människor.. sånna som aldrig visar några känslor utan i varje situation försöker vara oberörd...detta för mig är inte styrka. Detta för mig är svaghet och osäkerhet. En vilja att låtsas som att allting är som det ska. Jag tror att en sådan "fasad-styrka" kan få människor att göra konstiga saker som även påverkar andras syn en aning negativ då människan kan ses som kallhjärtad och elak. Ibland finns en styrka som är mer utanpå själva människan. Allt syns där direkt.. personen kan inte dölja såväl positiva som negativa aspekter. En person som gärna visar både missnöje och nöje med saker och ting. En som söker sanning och bygger upp sig själv genom bearbetning. Styrkan finns då i sättet att fundera, gå igenom och bearbeta saker. Det blir då en styrka som successivt ökar och gör personen än starkare efteråt! Styrka för mig är sådan.. Styrka för mig är att faktiskt ta ansvar, agera och att faktiskt försöka lära sig något under tidens gång istället för att köra huvudet i sanden och hoppas att solen skiner när det är dags att dra upp det igen!

nej vad sa jag nu i början... fokus! =)


Kommentarer
Postat av: Lotta

jag tycker att det finns många olika sorters styrkor, du är ju stark för att du inser vad som är bäst och står fast vid det oavsett hur mycket det lockas och pockas, samma sak som jag är otroligt svag för :P Men nu ska jag oxå vara stark!!!

2009-06-03 @ 11:34:04
Postat av: Elin

you can do it Lotta! =)

Postat av: Karin

För mig är en stark person en som vågar visa sina känslor och vågar bryta ihop, men som också kan resa sig ur askan. I mina ögon kan också starka personer i viss mån välja när man ska bryta ihop dvs. man håller ihop och agerar/hjälper/ eller vad man nu behöver göra, och sedan när man inte behövs tar hand om sig själv. Dock tror inte inte att det alltid är nyttigt att vara en stark person.

2009-06-05 @ 11:48:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback