Godtrogen

Jag har alltid, i hela mitt liv varit oerhört godtrogen, oavsett vad det gäller. I min värld finns det egentligen ingen anledning till att människor skulle ljuga eller vilja mig något ont. Denna bild, att världen egentligen är god och att människor vill gott, har börjat ruckas en aning. Människor har svikit. Människor gör saker av ondo. Dessa har jag helt tappat tilliten till, dessa gör att jag numera inte är godtrogen när det gäller dem samt vissa situationer! Vissa menar att detta är bra, att jag inte borde lite på allt till höger och vänster eftersom världen inte tillåter det i dagens samhälle. Jag blir arg när jag hör detta! Genom att vara godtrogen kanske jag är mer lättlurad men det betyder inte att jag på något vis korkad och vägrar inse hur saker ligger till. Det innebär istället helt sonika att jag väljer att lita på människor istället för att tvivla. Självklart har även godtroheten sin gräns! Människor som visar på svek och dylikt ramlar snabbt bort från godtroheten och hamnar på tvivlandets lista. Det blir då svårt, oerhört svårt att ta sig tillbaka till tilliten och godtroheten. Kanske det till och med förstör möjligheten för någon att lita på alla människor i en viss situation?! Kanske blir det svårare att tro på vad människor säger vid vissa situationer....


Klart att det är jobbigare att bli lurad och sviken som godtrogen individ än en som redan från början har sina tvivel! Allting blir mer chockartat! Dock skulle jag inte vilja ta bort min godtrohet! Jag är tusen gånger hellre godtrogen och blir lurad än cynisk och tvivlande när det gäller nya människor och situationer! Jag tror helt ärligt att jag kommer få ut mer av mitt liv, andra människor och olika situationer genom att vara lite godtrogen och förväntansfull istället för cynisk och tvivlande!


Blir även arg på dem som förstör människors godtrohet genom sina ord och sina handlingar! Världen är redan en hård och orättvis plats, låt oss människor som fortfarande tror på att det existerar godhet och äkthet tro på detta istället för att motbevisa oss!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Det är så jäkla tråkigt att man inte ska kunna lita på att folk är ärliga! Morr!!!

2009-06-02 @ 12:56:30
Postat av: hanna-sofia

Så sant. Jag själv kan ibland sprida bitterhet istället för att tro på godheten och det är ett beteende som jag inte är stolt över. Och sådana här tankar som du skriver om får en att påminnas om att försöka vara positiv inför andra - både för deras och ens egen skull.



/ hanna-sofia

Postat av: Elin

Lotta: ja verkligen! I en perfekt värld skulle alla vara att lita på men tyvärr är ju världen långt ifrån perfekt..



Hanna-Sofia: Kul att mitt inlägg sådde ett litet frö hos dig! Tror precis som du säger att vi alla skulle må rätt gott om vi var mer positiva.. då kanske lögnerna och sveken skulle minska dessutom! =)man kan ju iallafall hoppas!

2009-06-02 @ 21:02:50
URL: http://meontheinside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback