Att våga....

Har ikväll funderat väldigt mycket kring mod. Det finns oerhört mycket saker som egentligen kräver en viss portion mod och förutsättningar för mycket saker här i världen är just att någon vågar satsa! Utan någon som vågar satsa skulle vi inte ha några företag, inga idrotsstjärnor och inga nya uppfinningar!

Utan någon som vågar släppa på det trygga i att vara anställd och veta sin månadslön så skulle som sagt inga nya företag uppstå. Det behövs även folk som törs satsa på sina intressen för att antingen starta eget eller helt enkelt satsa på en sport! Att satsa allt man har på detta vis är för mig en dimension av mod! 

Mod är en personlig egenskap. En modig person handlar i överensstämmelse med sina övertygelser och önskningar, även vid risk för negativa konsekvenser mot det egna jaget. Mod betraktas av många som en moraliskt eftertraktansvärd egenskap, en dygd. Man brukar skilja på fysiskt och moraliskt mod. Fysiskt mod är förmågan att övervinna smärta och kroppsliga plågor, medan moraliskt mod är förmågan att övervinna risker för anseende och prestige. Mod är att vara rädd men övervinna rädslan för att göra det som ska göras. Mod stärker individens självkänsla och hjälper personen att övervinna sin rädsla genom exponering.

Att våga kasta sig in i något utan att egentligen veta konsekvenserna av satsandet är för mig i många fall lite läskigt.. jag vill oftast ha en liten aning, en säkerhet att luta mig tillbaka på. I andra sammanhang spelar denna säkerhet ingen roll! Vad är det då som gör att jag kan vara modig och våga i vissa situationer och i andra inte???

________________________________
Att vara eller inte vara...det är frågan!  =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback