Hur blir goda människor onda??

Vad är det egentligen som gör att goda människor kan agera och reagera ondskefullt? Är vi alla kapabla till vad som helst eller beror det på individen? 1971 utförde socialpsykologen Philip Zimbardo det omtalade "The Stanford Prison Experiment"  i en källare vid Stanford university. Unga studenter skulle  i två veckor spela rollen av fångar och fångvaktare i ett låtsasfängelse. Men fångvaktarna blev sadister och flera av fångarna bröt ihop efter bara några dagar. Ingen av försökspersonerna såg det längre som ett experiment utan som ett riktigt fängelse, och inte ens försöksledaren själv, som också spelade fängelsechef, kunde riktigt hålla isär vad som var på riktigt och bara på låtsas. Experimentet spårade ur och fick därmed avbrytas redan sjätte dagen. Hur kunde detta experiment spåra så fruktansvärt? Hur blir goda människor onda?

Det är oerhört svårt att se att jag själv skulle agera i linje med fångvaktarna och fångarna, samtidigt tror jag säkerligen att studenterna i experimentet skulle ha tänkt samma sak som jag om de läst om experimentet. Jag tror att människor är kapabla till oerhört mycket mer än vad vi tror, på gott och på ont. Därför tycker jag experiment som denna är hemska, men oerhört viktiga att tänka på för att bli medveten om hur människor fungerar och att situationer kan bringa fram det värsta i människor. I och med medvetenhet om sådana här effekter kanske allt fler människor kan reflektera över sitt handlande och inse att de agerat långt bortom linjen för vad som är moraliskt och medmänskligt!
______________________________
I walk the line

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback