Vägbeskrivning på norrländskt vis...

Vet inte om det är samma i alla små norrländska byar, men hemma i Nyland ges vägbeskrivningar och förklaringar till platser alltid med utgångspunkt i vart personer/familjer bor. "La me Ivarssons" "Vi Anderssons torpe" etc etc. Lite svårt att förstå vart och vad de faktiskt pratar om men jag har lärt mig att nicka och le istället för att fråga "var ligger det?" Detta eftersom den frågan alltid leder till nya namn på personer eller familjer som jag inte vet vilka det är.
.
Måste ändå erkänna att jag tycker det är ganska charmigt! Kanske för att jag tenderar att ibland göra likadant, men det är något speciellt och personligt med det hela. Platser är inte bara platser utan associerade med människor.
.
En annan gullig sak i små norrländska byar så som Nyland är att alla hälsar på alla, oavsett om de träffats tidigare eller ej. Människor jag aldrig tidigare träffat hälsade hjärtligt på mig när jag knatade runt med Chia runt Nylands gator. Förmodligen hälsar alla för att de vet att jag har någon koppling till någon som bor i Nyland = någon de, deras föräldrar, barn, farföräldrar etc känner. Några stannar till och med och pratar lite om väder och vind. Åter igen, ganska charmigt men för min del räcker det med några dagar eller veckor lite nu och då!
___________________________________________________
take a good look around, this is your hometown

Kommentarer
Postat av: Martin

Nyland, det är väl det som ligger där bortanför trafikljusen vid R90/Finnmarksvägen? ;)

2011-04-27 @ 14:04:38
Postat av: Ally

gilla mys mys hoppas påsken varit härlig nu är vi tillbaka och jobbar på tänker på dig vännen du är bäst!

2011-04-27 @ 23:13:47
Postat av: Elin

Martin: R90/Finnmarksvägen?!? Vem bor i närheten av det? ;p Nyland ligg bortom körka till höger innan Järrendahls.. ;p



Ally sötaste vän som jag saknar dig! Kommer ner till stockholm helgen 13-15 maj! Då måste vi ses! Har ju en present till dig oxå! :) puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback