Artikeln..

Det är svårt att vara specifik i en dabattartikel som kortas ner för att passa formatet i tidningen. Hur problemet skall lösas är inte lätt men faktum kvarstår att bilens roll (så som många andra produkter) har förändrats i samhället. Faktum är att svenskar som köper nya bilar väljer hela tiden större motorer trots att bensinpriserna är höga. Här kan vi ställa oss frågan huruvida det är ett nödvändigt val eller om konsumenten skulle välja annorlunda (och bättre för miljön) om kostnaderna relaterat till detta val vore annorlunda. Vem är det egentligen som styr våra val? Är det konsumenterna som efterfrågar dessa bilar med allt bättre prestanda? eller är det producenterna som tjänar bättre på dessa än på miljövänligare alternativ? För att få till en förändring måste politiker ta ett ansvar och underlätta miljövänligare val både för producenter och konsumenter.
Jag tror att om vi alla skulle rannsaka oss själva så skulle vi inse att vi kan dra ner på våra resor eller planera dem bättre (handla på väg hem från jobbet om vi behöver bilen till jobbet istället för att åka separat till affären etc).
Artikeln har blivit den mest lästa på Svenska Dagbladet och bland de 10 mest lästa på Aftonbladet... Bra att det får uppmärksamhet men synd att många människor reagerar snabbt på grund av rubriksättning och vissa ord innan de hinner ta in vad som faktiskt står och förespråkas i artikeln. Det är i och för sig fullt förståligt men om de skulle läsa artikeln helt skulle de kanske se det på ett annat sätt...
.
För att svara på kommentaren i förra inlägget:
Det är svårt att vara specifik i en dabattartikel som kortas ner för att passa formatet i tidningen. Hur problemet skall lösas är inte lätt men faktum kvarstår att bilens roll (så som många andra produkter) har förändrats i samhället. Faktum är att svenskar som köper nya bilar väljer större motorer med bättre prestanda trots att bensinpriserna är höga och att bilen av många ses som en statussymbol. Här kan vi ställa oss frågan huruvida det är ett nödvändigt val eller om konsumenten skulle välja annorlunda (och bättre för miljön) om kostnaderna relaterat till detta val vore annorlunda. Är det nödvändigt att bilen går i 250km/h för att vi skall kunna åka till och från jobbet eller till affären för att handla? Jag har själv använt vissa av argumenten när jag ägde min förra bil.. "Det är bra att den är snabb och accelererar fort för det ger trygga omkörningar".. Argument som detta håller inte utan är ett sätt att berättiga ett dumdristigt beteende (ja jag pratar fortfarande om mig själv nu). Ibland tror jag att vi måste stanna upp och fundera över våra beteenden, även om det ibland kan vara jobbigt.
.
Jag tror att om vi alla skulle rannsaka oss själva så skulle vi inse att vi kan dra ner på våra resor eller planera dem bättre (handla på väg hem från jobbet om vi behöver bilen till jobbet istället för att åka separat till affären etc). Argument så som "Sverige är så litet så det spelar ingen roll" etc. de håller inte.. vi kan alla göra något, om än en liten förändring, för att minska miljöproblemen.För att få till en förändring måste även politiker ta ett ansvar och underlätta miljövänligare val både för producenter och konsumenter. Om vi alla försöker dra ner på vårt resande och om det dessutom skulle bli lättare att "välja bättre" så kommer fler människor att välja smartare val av fordon. Det samt en bättre samhällsplanering som ökar möjligheten att välja andra typer av transporter gör att vi iallafall kan minska de miljöproblem som privatbilismen orsakar.
Säger som en mycket klok person i min närhet sa: "Gör man ingen upprörd har man inte tillräckligt rätt!" :)
____________________________________________________________________________
Det finns människor som alltid inbillar sig att man angriper dem när man uttrycker sin åsikt.

Kommentarer
Postat av: Lina

Det jag tycker e viktigt i den har diskussionen ar att sverige har en kollektivtrafik som ar under all kritik. Bussar gar sallan pa utsatt tid, tunnelbanan ar ofrekvent och var och varannan tur stalls in, tag for langre resor ar opalitliga - samt att det framforallt ar fruktansvart dyrt. Inte manga kloka manniskor som har en tid att passa skulle lita sig till svensk kollektivtrafik.



Man har lange forsokt minska bilresandet till och fran Arlanda, men sa lange en enkelbiljett pa Arlandaexpress kostar 250:- kommer ingen overge bilen, tank pa vad en familj pa fem personer far betala for att ta sig till Arlanda, endast en brakdel av detta om de tar bilen. Detta ar ett svenskt fenomen, i de flesta stader runt om i varlden kan du ta dig till flygplatsen pa ett vanligt tunnelbanekort.



I Singapore har de ett intressant system; koper du en bil sa maste du dessutom kopa ett tillstand for att fa kora den. Tillstandet ar dyrare ju storre bil du koper och kops pa en supply/demand marknad och priserna andras da efter efterfragan. Detta tillstand kostar upp till nagra hundratusen for en normal Audi A6. Detta medfor att gemene man inte kan aga en bil, dock har man ett oerhort valutbyggt tunnelbane- och buss-system. Tagen gar upp till en gang i minuten, ar moderna och fracha, bussarna kommer exakt den minut de ska och framforallt - kollektivtrafiken ar oerhort billig, som i de flesta stader runt om i varlden. (ibland kanns det nastan som jag far betalt for att aka tunnelbana..)inte for att jag aker tunnelbana i Singapore men en manniska som pendlar till och fran jobbet varje dag skulle lagga lika mycket pengar pa ett ar pa resor som man i Stockholm maste gora pa en manad.



Nagot man heller ej far glomma i denna diskussion ar glesbygden. I glesbygden finns ofta ingen kollektivtrafik och genom att hoja skatterna pa storre bilar skulle vi sparka undan benen pa de manniskor som bor pa mindre lattatkomliga stallen. Det kan vara nodvandigt och helt forsvarbart att ha en fyrhjulsdriven bil av jeepmodell om man ska ta sig fram vintertid. Vissa vagar ar sma och kurviga, vissa inte asfalterade alls och da handlar det om sakerhet att ha en bil som kan hantera den sortens vagar. Glom inte bort landsbygden! Jag kommer fran riktig landsbygd (du med tror jag va :P) och det sista jag vill ar att se den do ut.



men om kollektivtrafiken rustas upp och landsbygden inte drabbas, be my guest och infor liknande system som i Singapore. Bara en extra punkt: Singapore ar ett stort klassystem och detsamma skulle ske i Sverige med liknande system..



bara mina asikter om det hela..



puss tjejen. e iaf superstolt over att du e en ledande forskare min van!!



Postat av: Elin

Jag håller helt med dig Lina. Kollektivtrafiken är under all kritik och alldeles för dyr. Därför måste det satsas på den så den kan byggas ut och förbättras så att fler kan nyttja den.. Just nu går det bara i en ond spiral..inte tillräckligt många som åker = dyrare= ännu färre som åker. Någonting måste göras för att bryta denna negativa trend!



Självklart skall det inte vara en klassfråga att äga en bil.. och glesbygden bör definitivt inte glömmas bort. Men bara för att man bor på glesbygden och behöver en stor bil så finns det faktiskt bättre och sämre val för miljön även på dessa.. Att sätta strängare beskattning på de stora miljöbovarna och därmed se till att människor har möjlighet och råd att välja bilar som är mindre skadliga för miljön (oavsett storlek på bilen) anser jag är väldigt viktigt för att någonting skall hända. Idag har vi krav på isolering i husen, varför inte införa strängare krav för hur mycket utsläpp nyaproducerade bilar för göra?!

2011-08-30 @ 08:33:05
URL: http://meontheinside.blogg.se/
Postat av: Nicklas

Vilken ära att få ett helt inlägg dedicerat till min kommentar, tack för det! :)

Jag ska börja med att göra klart för att jag i sak inte håller med dig; bilen i sig (och den frihet den medför) är inte felet, problemet är utsläpp av farliga ämnen och förbrukning av olja som kommer med bilen. Hade vi totalt miljövänliga bilar som inte behövde skrotas lika ofta som de vi har idag har vi början på en lösning. Bilen är här för att stanna. En kö med tusen bilar gör ingenting så länge den inte släpper ut något (tex. elbilar). Följden blir att jag inte ser kollektivtrafiken som "den enda lösningen". Kollektivtrafiken kan inte köra trädgårdsavfallet till tippen, kollektivtrafiken kan inte köra båten till hamnen, eller lämna barnen på dagis en måndagmorgon någonstans i Jämtlands skogar. Problemet med i princip alla förslag som kommer upp är att göra det dyrare att köra bil. Vips så har vi en klassfråga, och det vill ingen. Vi får inte glömma att många har inte råd att byta bil redan idag även om tekniken var tillgänglig.

Slutligen vill jag inte bli för teknisk i hur bilar fungerar, jag märker att du inte är intresserad av den biten. Men visst införs kontinuerligt strängare krav på utsläppen. Detta är i min värld den enda rätta metoden för att stegvis byta ut bilparken mot en modern, ren och säker bilpark.

2011-08-31 @ 05:08:45
Postat av: Elin

Problemet är självklart utsläppen.. drömmen vore ju att det skulle finnas bilar med 0 utsläpp, men den drömmen är vi långt ifrån. Dessutom måste vi även tänka in vad som krävs för att framställa andra lösningar än bensin..



Det finns städer de har förbjudit bil i de centrala delarna med lyckade resultat vilket jag kan tycka att fler städer borde ta efter!



Trots att katalysatorn kom 1989 så rullar det många bilar äldre än så på våra vägar. De miljörestriktioner som infördes 2005 har förvisso förbättra bränsleförbrukningen men tyvärr har även vårt bilkörande ökat sedan dess.. Strängare krav må ha tillkommit, men vi får inte glömma att vi har europas äldsta bilpark i Sverige och att vi ökar vårt resande istället för att minska det... Det krävs ett annat tänkande, en anpassning till ett samhälle som inte kräver att de flesta äger bil. Idag planeras samhället utifrån att människor har en bil och detta menar jag bör förändras för miljön och för ett mer rättvist samhälle. Det krävs att människor har möjlighet att välja andra alternativ i iaf många av de vardagliga situationerna!



2011-08-31 @ 21:38:06
URL: http://meontheinside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback