Back in business

Första dagen tillbaka på kontoret är avklarad och jag måste säga att produktiviteten var över förväntan! Har dessutom kört ett benpass som garanterat kommer leda till att jag kommer ha problem med att gå ett par dagar framöver... Duktig kicka! :)

Hittade ikväll denna lista på 12 tips för att få ut mer glädje i vardagen... en hel del sanningar i denna måste jag säga! :)

1. Motionera: Ju tuffare och mer syrekrävande träning desto kraftigare blir endorfinruset. All motion ger känslan av välående i kroppen men du måste vara igång längre än 30min för det är först då effekten kommer. - Så sant som det är sagt! Mår alltid som bäst när jag tränar som mest...
2) Lyssna på musik: Bra musik skapar endorfiner som får dig att slappna av. - Måste ändå säga att musik både gör en glad och ledsen... musik passar alla humör! There is a song for every moment!!

3) Ät stark mat: Starka kryddor får hjärnan att utsöndra endorfiner. - Tur man diggar stark mat då! Bara fortsätta krydda på!

4) Gå ut i solen: Ju mer sol, desto fler endofriner frigörs i det centrala nervsystemet. - Inte konstigt att vi älskar sommaren och de vackra soliga vinterdagarna! Frågan man ställer sig är ju "Vad fasen gör jag uppe i norrland??"

5) Slappna av med akupunktur: När akupunkturnålen sticks in i huden ökar mängden av endorfin i ryggmärgen. - hmmz tycker i och för sig att akupunkturen va rätt skön men samtidigt smärtsam... lite tveksam till att den gjorde mig speciellt mycket gladare....

6) Skratta mer:  Skratt och humoristiskt sinne minskar stress och fungerar förlösande om du känner dig spänd. -Hahaha jaa förmodligen är man gladare om man skrattar?!?!?!

7) Fäll en tår: När du gråter av glädje flyter endorfinerna ut i hjärnan i takt med att tårarna ger dig en lyckokänsla. - hmm har lite samma kommentar som ovan. Om jag skrattar så pass mycket att jag gråter då är jag ju på ruggigt bra humör!

8) Ha bra sex: Utlöser en hel våg av må-bra-ämnen i hjärnan, däribland endorfiner. - Kommentarer känns onödiga. Förvånad att denna punkt kom först på plats 8...

9) Ät god, mörk choklad: Ger ett kortvarigt lyckorus i hjärnan - mmm ännu en bra anledning att äta choklad!! Tur!

10) Överskrid dina gränser: genom att tex. hoppa fallskärm, ta examen, springa maratonlopp etx. Ett potentiellt hot kräver endorfiner. - Kanske börjar bli dags att ta tag i och bocka av från listan över "saker att göra innan jag dör"

11) Lär dig meditera: Meditation ändrar hjärnan från att vara inställd på stress till att vara mer avslappnad och positiv. - hmmm skulle nog hellre rekommendera en tur ut i skogen eller ut till havet för att se vågorna slå. Där snackar vi avkoppling!!!

12) Få en god nattsömn: Att sova tungt och gott gör att du vaknar lyckligare. - Skrutt!! Någon som har tips på hur jag kan få bort sömngåendet och surrande/sjungandet när jag sover?? Känns som att det kanske påverkar den tunga sömnen en aning... Kanske även bör sova mer än 3-4h i snitt så det kanske är dags att börja jobba för läkarens råd för att få sova hela natten....  ;)

______________________________________________

Don´t worry, Be happy!!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback