Valmöjligheter

Vi får redan som barn höra att vi kan bli precis vad vi vill och snabbt inser vi att valmöjligheterna är oändliga.  Barry Schwartz pratar om "The paradox of choice" och menar att konsumenter som har för mycket att välja mellan känner sig förvirrade när de står inför val och att de även är mindre nöjda efter att ha fattat ett beslut. Han menar även att det är mindre troligt att människor kommer att köpa en produkt om de står inför för många val. Har de oändliga valmöjligheterna gjort oss paralyserade och våra val än svårare? Har vi blivit så bortskämda med valmöjligheter att vi inte längre kan bestämma oss? Kan själv känna att det ibland är oerhört svårt att faktiskt välja för oftast betyder ett val att jag samtidigt väljer bort något annat som försvinner. Min rädsla att "satsa på fel" och därmed förlora något som hade kunnat vara det bättre valet gör att jag försöker skjuta på det faktiska beslutet och jag därmed inte väljer något men att inte välja något är också ett val vilket även det kan leda till att andra valmöjligheter plötsligt försvinner. Vi står dagligen inför oerhört många val allt ifrån de dagliga valen så som vilka kläder vi skall ha, vad vi skall äta, vilken riktning vi tar på promenaden till de val som verkligen påverkar våra liv i större mening så som val av karriär, vart vi skall bo och vem vi vill dela vår tid med. Frågan är hur mycket tid och tankekraft vi bör lägga på att utvärdera våra valmöjligheter eller när vi bara skall våga släppa taget och falla fritt. 
________________________________________________
Ska jag falla
ja då ska det finnas tid att falla fritt
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback